This is an outdated version published on 2018-01-18. Read the most recent version.

Student’s anxiety about the Musical Language subject and strategies to reduce it.

Authors

  • Elena Berrón Ruiz Conservatorio Profesional de Música de Segovia
  • Francisco José Balsera Gómez Conservatorio Profesional de Música de Zaragoza
  • Inés María Monreal Guerrero Universidad de Valladolid

Keywords:

Musical language, music education, anxiety, educational methods, musical activities.

Abstract

Students embark upon their studies at the conservatory motivated to learn how to play a musical instrument. Nevertheless, they must attend Music Language classes from the first year, a subject that they usually find it unattractive and it makes them feel with anxiety.
In this article we discuss a research carried out in a Professional Conservatory of Music with students in their first two years of elementary training. The goals in this research are to identify which aspects are a source of anxiety in these students and to analyse the usefulness of our educational proposals in order to reduce it. We have applied a qualitative research methodology which combines the characteristics of case study methods and classroom-based research.
This research enables us to state that the implementation of flexible, dynamic and positive pedagogy, the improvement of study habits in our students, the family involvement, the care of relationships, the recognition of mistakes, accepting them as natural feature of the whole learning process, and the performing musical exhibitions in public on a regular basis reduce anxiety.

Author Biographies

Elena Berrón Ruiz, Conservatorio Profesional de Música de Segovia

Doctora en Investigación e Innovación en Educación. Funcionaria de carrera del Cuerpo de Profesores de Música y Artes Escénicas en la especialidad de Lenguaje Musical. Funcionaria de carrera del Cuerpo de Maestros por la especialidad de Música.  Profesora Superior de Pedagogía Musical. Licenciada en Psicopedagogía. Profesora de Piano, Solfeo, Teoría de la Música, Transposición y Acompañamiento. Líneas de investigación dirigidas a la innovación educativa, al uso pedagógico de las TIC, a aumentar la motivación del alumnado y al desarrollo de la creatividad.

Francisco José Balsera Gómez, Conservatorio Profesional de Música de Zaragoza

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Funcionario de Carrera del Cuerpo de Profesores de Música y Artes Escénicas en la especialidad de Piano. Profesor Superior de Piano, Solfeo, Teoría de la Música, Transposición y Acompañamiento. Experto Profesional en técnicas psicológicas para el control del estrés. Experto Universitario en Inglés para fines profesionales. Líneas de investigación sobre las implicaciones educativas de la inteligencia emocional, los estilos de aprendizaje y de enseñanza y a la gestión del talento.

Inés María Monreal Guerrero, Universidad de Valladolid

Doctora en Pedagogía. Funcionaria de carrera del Cuerpo de Profesores de Enseñanza Secundaria del área de Música. Profesora Asociada de la Universidad de Valladolid que actualmente imparte docencia en la Facultad de Educación de Segovia. Líneas de investigación sobre la integración curricular de las herramientas tecnoeducativas en el aula y sobre aspectos relativos a la evaluación formativa en la enseñanza superior universitaria. En la actualidad forma parte del proyecto de investigación europeo I+D sobre Elearning, Communication and Open-data: Massive Mobile, Ubiquitous and Open Learning.

References

Albert, M. J. (2006). La investigación Educativa. Claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill.

Balsera, F. J. y Gallego, D. J. (2010). Inteligencia emocional y enseñanza de la música. Barcelona: DINSIC.

Berrón, E. (2015). Motivación y dificultades de los alumnos en la asignatura de Lenguaje Musical. En Libros de actas CIMIE15. Disponible en http://amieedu.org/actascimie15/2016/06/29/a1/.

Berrón, E. (2016). Iniciación a la educación auditiva desde un contexto tonal en la asignatura de Lenguaje Musical (tesis doctoral). Valladolid: Universidad de Valladolid. Disponible en https://uvadoc.uva.es/handle/10324/16793.

Cain, T. (2013). Investigación-acción en educación musical. En M. Díaz y A. Giráldez (Coord.), Investigación cualitativa en educación musical. Barcelona: Graó.

Comellas, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.

Coso, J. A. (1992). Tocar un instrumento. Madrid: Música Mundana.

Dalia, G. (2004). Cómo superar la ansiedad escénica en músicos. Madrid: Mundimúsica.

De la Torre, S. (2004). Aprender de los errores. El tratamiento didáctico de los errores como estrategias innovadoras. Buenos Aires: Magisterio del Río de La Plata.

Fernández Pérez, M. (1988). La profesionalización del docente. Madrid: Escuela Española.

Gallego, D. J., Alonso, C., Cruz, A. y Lizama, L. (1999). Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Madrid: UNED.

Kühn, C. (2003). La formación musical del oído. Barcelona: Lábor.

Maxwell, J. C. (2000). El lado positivo del fracaso. Miami: Caribe.

Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: SAGE.

Miguel-Tobal, J. J. (1990). La ansiedad. En J. Mayor y L. Pinillos (Ed.), Tratado de Psicología General: Motivación y Emoción (Vol. 8). Madrid: Alhambra.

Moya, A. M. (2010). La relación profesor-alumno. Innovación y Experiencias Educativas, 27. Disponible en http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_27/ANTONIA_MARIA_MOYA_MARTINEZ.pdf.

Sabbatella, P. (2000). Control del comportamiento y disciplina en el aula de música. LEEME. Lista Electrónica Europea de Música en la Educación, 5. Disponible en http://musica.rediris.es/leeme/revista/sabbatella00.pdf.

Salmon, P. G. (1990). A Psychological Perspective on Musical Performance Anxiety: A Review of the Literature. Medical Problems of Perfarming Artists, 5, 2-11.

Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.

Santapau, V. (2014). Los profesores de instrumento de los conservatorios también pueden ser profesores 2.0. En Actas del Congreso CEIMUS III. Madrid: Enclave Creativa.

Virues, R. A. (2005). Estudio sobre ansiedad. Revista Psicología Científica.com, 7(8). Disponible en http://www.psicologiacientifica.com/ansiedad-estudio/.

Wilson, G. D. (1997). Performance anxiety. En D. J. Hargreaves y A. C. North (Ed.), The social psychology of music. Oxford: Oxford University Press.

Published

2018-01-18

Versions

Issue

Section

Artículos Originales